για επικοινωνία: aristerastikarditsa@gmail.com

για επικοινωνία: aristerastikarditsa@gmail.com

αριστερά στην Καρδίτσα | facebook

Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2015

έφυγε ο ζωγράφος του κάμπου

πίνακας του Γ.Γούλα για τη "Μάχη της Σοδειάς"
Πέθανε σήμερα σε ηλικία 96 ετών ο καρδιτσιώτης ζωγράφος Γιώργος Γούλας. Αγωνιστής της Εθνικής Αντίστασης, Μακρονησιώτης και πάντα παρών στους κοινωνικούς αγώνες ο Γιώργος Γούλας άφησε πίσω του ένα σπουδαίο έργο. «Ο τελευταίος της σχολής των Θεσσαλών τοπογράφων» (με κυριότερο εκφραστή της τον επίσης καρδιτσιώτη Δημήτρη Γιολδάση) με τους πίνακές του («τα μάτια της ψυχής μου» όπως έλεγε) φέρνει στην επιφάνεια τη δύσκολη και σκληροτράχηλη ζωή του Θεσσαλικού κάμπου των δεκαετιών του ’40 και του ’50. Τον μόχθο του χειρώνακτα αγρότη, το θερισμό, τα αλώνια, τα καραγκούνικα παζάρια, τα δίκρανα, τις βοϊδάμαξες… Χωριάτες και ζώα σε πρώτο πλάνο. Πλίθινα καραγκούνικα σπίτια (φτιαγμένα από το ίδιο θεσσαλικό χώμα), χωριάτικες αυλές, μαχαλάδες, κάρα, ντάμια… Συζητήσεις στα καφενεία, το πρωινό ξεκίνημα για τη δουλειά, το μεσημεριανό λιτό κολατσιό στο καλοκαιρινό λιοπύρι… Καθημερινές στιγμές από τη ζωή και τον αγώνα των ξωμάχων του κάμπου.
Ο Γιώργος Γούλας γεννήθηκε στην Καρδίτσα το 1919. Τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής τα πήρε από τον επίσης Καρδιτσιώτη ζωγράφο Δημήτρη Γιολδάση σε ηλικία μόλις 12 ετών (ωστόσο είναι γνωστό ότι από πολύ μικρή ηλικία ζωγράφιζε μόνος του). Στα 18 του είχε κατέβει στην Αθήνα όπου γράφτηκε κατόπιν επιθυμίας της οικογένειάς του στην Νομική σχολή, ουδέποτε όμως παρακολούθησε, αντίθετα συμμετείχε στα μαθήματα της Σχόλης Καλών Τεχνών αλλά δεν μπόρεσε να αποφοιτήσει λόγω του πολέμου. Ήταν από τους πρώτους που μπήκε στην Εθνική Αντίσταση και είναι γνωστή η συμμετοχή του στον εθνικό απελευθερωτικό αγώνα. Ενεπλακη στον εμφύλιο και αυτό του κόστισε διάφορες διώξεις και ταλαιπωρίες.
Έπειτα έζησε στην Αθήνα χωρίς να ξεχάσει την γενέτειρα του. Στο ενεργητικό του έχει πολλές ατομικές εκθέσεις σε Αθήνα, Καρδίτσα και εξωτερικό, και συμμετοχές σε Πανελλήνιο του Ζαππείου καθώς και άλλες ομαδικές. Βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έργα του υπάρχουν στην Εθνική πινακοθήκη, στη Δημοτική πινακοθήκη Καρδίτσας, σε πινακοθήκες πόλεων της χώρας και του εξωτερικού καθώς και σε δημοτικές συλλογές, νομαρχίες, ατομικές συλλογές κ.λπ. Τα τελευταία του χρόνια ζούσε και εργάζονταν στον Υμηττό. (τα βιογραφικά του στοιχεία είναι από την σελίδα του στο fb https://www.facebook.com/giorgosgoulas.artpainter.gr/ )

Για το πώς ξεκίνησε, το περιγράφει ο ίδιος στον δημοσιογράφο Κ.Τσουπαρόπουλο (ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ): «Μια μαγική δύναμη», μας λέει, «μου δημιουργούσε ζήλια για τον Δ. Γιολδάση και τον Κ. Παύλου, που τους έβλεπα να περιδιαβαίνουν σας πλατείες και τα σοκάκια της Καρδίτσας και να ζωγραφίζουν. Όταν ζήτησα από τον Γιολδάση να με βοηθήσει, με έβαλε να ζωγραφίσω δυο-τρία σπιρτόκουτα. Απογοητεύθηκα και άρχισα να παρακολουθώ το άλλο ιερό τέρας, τον Κ. Παύλου, πού έφτιαχνε τότε αγίους για μια δεκάρα. Τελικά, ο συγγενής μου Θεόκριτος Γούλας, φιλόλογος, μου έφερε μπογιές από την Αθήνα όπου σπούδαζε και έκανα την πρώτη μου έκθεση ακουαρέλας σε... στυπόχαρτο. Κατάφερα να μπω στη Σχολή Καλών Τεχνών, αλλά κάποιοι φρόντισαν να με στείλουν στη Μακρόνησο. Όταν γύρισα, μου είπαν ότι "είχε παρέλθει το όριο ηλικίας". Επέμεινα όμως να ζωγραφίζω, με αφαιρετικά, όπως μου λένε, στοιχεία. Αλλά εγώ θυμάμαι τη μάνα μου, που μου έλεγε: Μα γιατί παιδί μου κουράζεσαι να ζωγραφίζεις στα πρόσωπα των ανθρώπων μάτια, μύτες, χείλια; Την άκουσα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου